Of je nu net bij een ongeval betrokken bent geweest of een tweedehandsauto met enige schade heeft gekocht, carrosserieherstel is vaak iets wat hoort bij het bezitten van een auto. Bij auto-ongelukken of kleine schaafwonden zijn er verschillende auto onderdelen die meestal het zwaarst door het incident worden geabsorbeerd.

Voorbumper

Het is heel logisch dat de voorbumper bovenaan onze lijst staat. Bij de meeste ongelukken moet er minstens één voertuig vooruitrijden en de voorbumper is dan het eerste dat de impact krijgt. Aanrijdingen zijn echter niet de enige oorzaak van schade aan de bumper.

Spatbord

Hoewel ze soms door elkaar heen gebruikt worden, zijn bumpers en spatborden verschillend. Ze zijn echter gemakkelijk van elkaar te onderscheiden. De bumpers bevinden zich aan de voor- en achterzijde van de auto en zijn ontworpen om de auto te beschermen tegen schokken. De spatborden zijn in wezen het frame van de wielkast. Hun belangrijkste doel is het vangen van zand, steen en water om te voorkomen dat banden vuil en puin naar andere voertuigen en voetgangers gooien. Net als de voorbumper, absorberen spatborden vaak veel van de kracht van een botsing. Vooral zijdelingse aanrijdingen hebben de neiging om de spatborden te beschadigen.

Achterbumper

De achterbumpers raken vaak ook erg beschadigd. Of het nu komt door een aanrijding met een paaltje, container of een ander voertuig, achterbumpers raken vrij vaak gebarsten, gebutst en vernield.

Wees voorzichtig bij het beoordelen van bumperschade. Wat veel mensen beschouwen als een bumper is eigenlijk slechts een plastic hoes voor het functionele deel van de bumper. Onder de plastic hoes zit een dik schuimrubberen kussen. Deze schuimlaag is hetgeen je beschermt bij een ongeval. Als je een aanrijding hebt gehad of een auto met een gescheurde bumper hebt gekocht, moet je de bumper laten controleren. Als het schuim nog steeds intact is, dan kun je de plastic hoes gewoon vervangen. Anders zul je het schuim ook moeten vervangen, anders kan het zijn dat de bumper niet meer goed functioneert als je ooit in een ander ongeval verkeert.

Rooster

Na de voorbumper is het volgende deel van je auto dat vanaf de voorkant geraakt zal worden het rooster. Het rooster is ontworpen om lucht in het motorcompartiment te laten stromen. Roosters zijn sterk, maar bij ongelukken gaan ze wel stuk. Gelukkig zwenken de meeste chauffeurs uit om ongelukken te voorkomen, waardoor er meer schade aan de roosters wordt voorkomen. Wanneer een rooster beschadigd is, moet het om twee redenen worden vervangen. Ten eerste kan het de luchtstroom beperken, waardoor motorproblemen ontstaan. Ten tweede ziet het er slecht uit. Mensen merken direct roosters op en een beschadigd rooster kan auto erg lelijk doen ogen.

Motorkap

Schade aan de motorkap gebeurt om allerlei redenen. Terwijl auto-ongelukken voor de hand liggende oorzaken zijn van verkreukelde kappen, kunnen hagel en andere vallende voorwerpen ook ernstige deuken in de motorkap van een auto. Men moet deze schades niet zien als enkel een cosmetische beschadiging! Eigenaars moeten voorzichtig zijn om te voorkomen dat de kap niet goed sluit. Als kromtrekken of andere problemen met de motorkap verhinderen dat de vergrendeling volledig inklikt, kan de motorkap onverwacht openspringen en een ongeluk veroorzaken of ernstige schade aan de rest van de auto veroorzaken. Erger nog, als je bij een tweede ongeval betrokken bent en je de motorkap niet hebt vervangen, is er een kans dat deze niet meer kan kreukelen en in plaats daarvan terug in de passagiersruimte van het voertuig wordt geduwd!