(een blog van Bert Jonk Autoverhuur)
Files zijn een frequente bron van stress, woede en angst. Helaas lijkt het erop dat files in het verkeer niet snel zullen verdwijnen. Uren vastzitten in het verkeer kan een tol eisen op je gezondheid en geluk. Samen met de kans op stress verhoogt het je blootstelling aan verkeersgerelateerde luchtvervuiling en dat kan op zijn beurt het risico op bijvoorbeeld een hartaanval verhogen.

Files vermijden

De beste oplossing is om zoveel mogelijk uit de buurt van files te blijven. Dit kan een uitdaging zijn als je de routes naar je werk, woning of school via allemaal drukke wegen gaan. Desalniettemin zal je moeten proberen creatief te zijn en misschien andere routes te overwegen.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je het ergste spitsverkeer kunt vermijden door een uur eerder van huis te vertrekken, maar je werkuren zijn niet flexibel. Misschien kun je toch al vroeg vertrekken en dat uurtje sporten en douchen bij een sportschool in de buurt van je werk.

Of laten we zeggen dat het nemen van de snelweg meestal 15 minuten sneller is dan binnenwegen. Tijdens de spitsuren kunnen de binnenwegen echter een snellere route zijn. Rijd dus niet automatisch de snelweg op omdat het een gewoonte is. Tegenwoordig werkt Google Maps of Apple Maps op uw telefoon erg goed en kan het helpen om de huidige verkeersomstandigheden te zien en je route aan te passen.

Verminder je stress

Als je eenmaal hebt gedaan wat je kunt om files te vermijden, is de volgende beste oplossing om ze met meer met een andere manier in te gaan. Je heb namelijk geen controle over de plaats, duur en intensiteit van de file waar je onvermijdelijk een keer in komt te staan. Je kunt echter wél controle hebben over jouw reactie hierop. Gebruik de volgende tips om stress op het verkeer te verminderen:

Adem in, adem uit, herhaal

Als je het stuur als een bankschroef begint vast te pakken, haal dan even diep adem. Dit is niet alleen een bewezen techniek om ontspanning op te wekken. Het is ook eenvoudig genoeg om achter het stuur te doen.

Geef er een positieve draai aan

In plaats van het verkeer te zien als een obstakel om te komen waar je wilt zijn, vertel jezelf dat het een welkome onderbreking van je werk is of een gouden kans om naar je favoriete radioshow te luisteren.

Beperk boze reacties

Verwacht niet dat je elk negatief gevoel zal kunnen elimineren. Als je een flits van ergernis voelt wanneer een chauffeur je afsnijdt, is dat normaal. Merk op en accepteer wat je voelt in het huidige moment – en ga dan door naar het volgende moment. Dit helpt om te voorkomen dat je over het gedrag van de andere bestuurder heen rommelt, dus een fractie van een seconde irritatie verandert niet in een totale woede.

Snoer angstige gedachten de mond

Evenzo, als je het gevoel hebt dat je je zorgen maakt over het feit dat je te laat bent, benader je het met dezelfde bewuste houding. Merk op en accepteer het gevoel zonder oordeel, en laat het dan los. Draai je bewustzijn om naar wat er op dit moment gebeurt: het zien van voertuigen die om je heen bewegen (of niet), het geluid van sirenes in de verte, het gevoel van je voet op de pedalen.

Zet een blij gezicht op

Als je 10 kilometer per uur op de linker rijbaan rijdt, glimlach je. Als je in staat bent om de humor in de situatie te zien, is dat een grote stressverlichter. Maar zelfs als de glimlach niet gemeend is, heeft onderzoek aangetoond dat de gezichtspieren die te pas komen bij het maken van een glimlach, stress verlichten!